CO WIEMY O DĘTKACH 0

CO WIEMY O DĘTKACH

Ile rowerów tyle rodzajów dętek. Poniżej postaram się trochę naświetlić sprawę rodzajów wentli i rozmiarów. Zaczynamy:

Rodzaje wentyli rowerowych:

1.Schrader zwany inaczej samochodowym, Auto lub grubym z oznaczeniem AV- najpopularniejszy wentyl stosowany w dętkach do rowerów górskich. Długość: 35 - 48 mm.Drugi rodzaj tego wentla nie posiada gwintu na zewnętrznej części wentyla.Długości:32,34 i 45 mm.Zawór Schrader jest lubiany przede wszystkim przez rowerzystów stawiających na uniwersalność. Ten typ wentyla jest bowiem dostosowany do większości kompresorów i pozwala na pompowanie dętek np. na stacjach benzynowych. Do wad tego rozwiązania trzeba jednak zaliczyć nieco większą wagę dętek tego typu oraz konieczność wiercenia większych otworów w obręczach (średnica zaworu tego typu wynosi 8 mm), co uniemożliwia ich stosowanie np. w bardzo wąskich obręczach do jazdy szosowej.

2.Dunlop czyli wentyl rowerowy z oznaczeniem DV- pamiętamy go w starych polskich rowerach typu składak. Długości 32 i 40 mm. Dunlop jest już nieco rzadziej spotykanym, lecz wciąż obecnym na rynku typem wentyla jest zawór Dunlopa, pasujący do tych samych obręczy, co zawór Auto, i kompatybilny z każdą pompką obsługującą standard Presta. Standard ten jest jednak powoli wypierany przez dwa najpopularniejsze typy zaworów.

3.Presta tzw. cienki lub Francuski- bardzo popularny wentyl stosowany w dętkach rowerów szosowych, trekkingowych, a także górskich. Długość: 36 mm (SV) i 55 mm (SV long). Inne nazwy: cienki, francuski, Presta, Sclaverand. Zawór Presta jest ceniony głównie ze względu na małą średnicę, wynoszącą 6 mm. Pozwala ona na wiercenie węższych otworów w obręczy i tym samym wpływa korzystnie na wytrzymałość koła, a sam zawór jest dzięki temu lżejszy. Zawór Presta jest także ceniony za wysoką szczelność, lecz niektórzy użytkownicy skarżą się na konieczność odkręcania główki zaworu przed każdym pompowaniem.

Zarówno zawór Presta i Dunlop można napompować za pomoca kompresora jest jednak konieczne posiadanie tzw.redukcji wentla.

Rozmiary dętek:


Ważna jest nie tylko średnica koła, do jakiego chcemy zastosować konkretną dętkę, ale także szerokość opony. Dętka przeznaczona do wąskiej opony nie napełni wystarczająco szerszej i będzie bardziej narażona na przebicie. Zbyt dużej dętki w wąskiej oponie nie da się dobrze ułożyć i właściwie napompować.W przemyśle rowerowym stosowane są trzy standardy zapisu rozmiaru opon i dętek

ETRTO (622 x 37).

calowy (28 x 1.4)

metryczny, inaczej francuski (700 x 35C),

Tak więc zanim wybierzecie się po nową dętkę,należy dokładnie sprawdzić jej rozmiar spisując najlepiej z opony jej wymiar ,ponieważ wtedy będziemy mieli pewność ,że dętka będzie pasowała.

Pozdrawiam serdecznie

 

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl