Kategorie blog
Konserwacja to podstawa 0
Konserwacja to podstawa

Kochasz swój rower ? Zadbaj o niego, konserwacja to podstawa, aby cieszyć się przyjemnością jazdy przez długi czas.

Chciałabym przedstawić państwu podstawy konserwacji roweru. Wiedza ta przyda się nie tylko do przygotowania roweru po zimie ale również do sezonowej konserwacji naszego jednośladu. Poniżej przedstawie państwu podstawowe punkty. Zapraszam do lektury.

Aby ułatwić sobie pracę przy rowerze przyda się stojak rowerowy:

Po pierwsze : RAMA

Jeżeli na ramie mamy zaschnięte błoto w żadnym razie nie skrobiemy. Używając wiadra lub węża ogrodowego polewamy dokładnie cały rower i zostawiamy go na ok. 10 minut. Błoto powinno rozmięknąć. Do miski lejemy ciepłą wodę z płynem do mycia naczyń, bierzemy szczotkę i szmatę i zabieramy się za mycie.Cały rower dokładnie pucujemy - oprócz zębatek,łańcucha i mechanizmu korbowego - te części umyjemy w dalszej kolejności. Można kupić również profesjonalny płyn do mycia roweru.Spryskujemy nim cały rower, odczekujemy kilka minut i myjemy szczotką płukaną w wiadrze z wodą. Płyny tego typu ułatwiają usuwanie brudu i zostawiają ochronną powłokę na lakierze, gumowych uszczelkach, anodowanych, karbonowych oraz plastikowych częściach.

Po umyciu przecieramy ramę suchą szmatką, tak aby nie pozostały zacieki.

Na koniec możemy naszemu pojazdowi zaaplikować pastowanie i polerowanie ramy za pomocą pasty do samochodów - dzięki temu rama będzie się błyszczeć.

W naszej ofercie znajdą państwo niezbędne preparaty do czyszczenia ramy :https://rower-sport.pl/pl/c/Mycie-i-pielegnacja/168

Wydawało by się że najprościej do umycia roweru wykorzystać myjkę wysokociśnieniową, zwaną potocznie "karcherem". Owszem dokładnie oczyści ona cały rower, ale przy okazji woda, piasek i inny brud dostanie się do uszczelnianych miejsc gdzie znajdują się łożyska - piast, sterów i suportu. Z tego powodu myjki nie polecam do mycia roweru.

Do regularnego czyszczenia warto zaopatrzyć się w specjalne szczotki do czyszczenia i mycia roweru. Może dla wielu wyda się to przesadą, ale sami polecamy takie rozwiązanie - jest to wydatek rzędu 40-70 zł, ale znacznie ułatwia pracę. Kształt szczotek jest tak opracowany że pozwoli nam na łatwe dotarcie do zakamarków ramy i podzespołów.

Szczególnie przydatne są szczotki do czyszczenia napędu - specjalnie wyprofilowane tak aby dotarły do przestrzeni pomiędzy trybami zębatki.

Szczotki do czyszczenia rowerów znajda Państwo w ofercie różnych firm.

A czy mycie roweru powoduje pękanie ramy ? Prawda jest taka, że żadna rama nie ma prawa uszkodzić się podczas tej czynności.Co do teorii o pękaniu ram podczas mycia chodzi o to, że rama mogła mieć już wcześniej pęknięcia lub rysy, które przykryte brudem nie były widoczne. Dopiero dokładne wyczyszczenie ramy, odsłania wszelkie uszkodzenia.

Dodatkowo - podczas czyszczenia mamy okazję - jak rzadko kiedy - dokładnie przyjrzeć się całemu rowerowi - wszystkim połączeniom rur i spawom. Ten przegląd ramy pod kątem ewentualnych jej uszkodzeń jest jeszcze jednym argumentem za utrzymywaniem roweru w czystości.

Po drugie: Czyszczenie układu napędowego

Wymiana łańcucha rowerowego

Zanim przystąpimy do czyszczenia układu napędowego, musimy sprawdzić, czy w ogóle warto go czyścić.Może się okazać, że stary łańcuch jest tak zużyty, że trzeba go będzie wyrzucić.

Możemy to zrobić specjalnym przymiarem do określania stopnia wyciągnięcia łańcucha.

Jeśli nie posiadamy takiego urządzenia to możemy posłużyć się linijką, lub lepiej suwmiarką. W nowym łańcuchu odległość między dwoma sworzniami kolejnych par ogniw (para to jakby dwa ogniwa - to węższe i szersze) wynosi dokładnie 1 cal czyli 2,54 cm. Wyciągnięcie łańcucha najlepiej zmierzyć na wielokrotności: np. na 10 ogniwach. Taki odcinek powinien mierzyć 254 mm. Dopuszczalna graniczna wartość wyciągnięcia łańcucha to 1-2%. Czyli jeśli długość 10 ogniw naszego łańcucha dochodzi do 259 mm powinniśmy zmienić łańcuch na nowy.

Zazwyczaj łańcuch wymienia się co 1.500-3.000 km - zależy to oczywiście od klasy łańcucha. Jeżeli jest on jest bardzo wyciągnięty, możliwe, że jego wymiana będzie pociągać za sobą konieczność wymiany kasety, gdyż założenie nowego łańcucha - który będzie o wiele krótszy, spowoduje jego przeskakiwanie na koronkach. W takim wypadku korzystniejsze będzie kontynuowanie jazdy na starym zestawie, aż łańcuch będzie przeskakiwał i wymienienie pary - i łańcucha i kasety.

Zębatki na mechanizmie korbowym  na całe szczęście zmienia się o wiele rzadziej - aż łańcuch będzie już na nim przeskakiwał, albo zęby będą wyraźnie stępione.

Czyszczenie łańcucha

           Po ocenie zużycia łańcucha przystępujemy do mycia całego układu napędowego. To tak naprawdę najważniejsza czynność w całym myciu roweru.

Do mycia łańcucha i kasety używamy tylko benzyny ekstrakcyjnej, specjalnych rozpuszczalników lub ekologicznych rozpuszczalników na bazie owoców cytrusowych (degreasery). Nie wolno używać żadnych innych rozpuszczalników typu nitro, toluen lub ksylen.

https://sklep5452530.homesklep.pl/pl/c/Odtluszczacze/171

Łańcuch możemy wyczyścić na kilka sposobów:

Łańcuch do butelki lub słoika

              Najdokładniejsze wyczyszczenie łańcucha zapewni kąpiel w rozpuszczalniku w słoiku, lub butelce PET. Najpierw musimy go ściągnąć z roweru - rozpinając go za pomocą imadełka lub korzystając ze specjalnej spinki (jeśli taka jest na łańcuchu)

              Do szczelnie zamykanego naczynia nalewamy rozpuszczalnik, wkładamy łańcuch, zamykamy i energicznie wstrząsamy kilkanaście razy. Jeśli rozpuszczalnik jest bardzo zabrudzony możemy wyjąć łańcuch, przetrzeć go ręcznikiem papierowym i odłożyć na bok oraz zakręcić pojemnik i pozostawić go w spokoju na kilkanaście minut.  Po tym czasie zanieczyszczenia opadną na dno - zlewamy czysty (w miarę) rozpuszczalnik do drugiej butelki/słoika i wkładamy znowu łańcuch.

Po skończonym "szejkowaniu" łańcuch wyciągamy i przecieramy ręcznikiem papierowym lub szmatką.

Czyszczenie partiami

           Powiedzmy, że z jakiś powodów nie chce nam się łańcucha rozpinać  - wtedy możemy go zdjąć go z obu zębatek i czyścić partiami. Do szklanego słoiczka, plastikowej kuwety fotograficznej, lub metalowej puszki wlewamy nieco rozpuszczalnika i zanurzamy łańcuch w płynie czyszcząc go ze wszystkich stron szczotką - doskonale do tego nadaje się stara szczoteczka do mycia zębów. Prawdopodobnie będziemy musieli zmieniać parokrotnie rozpuszczalnik na nowy - łańcuch bierze naprawdę dużo brudu z ulicy.

Na koniec oczywiście przecieramy łańcuch ręcznikiem papierowym lub szmatką.

Czyszczenie łańcucha bez zdejmowania

            Najprościej i w sumie najczęściej łańcuch czyści się nie zdejmując go. Najlepiej użyć do tego specjalnej maszynki. Jeśli takiej nie mamy bierzemy szmatkę i szczotkę, lub starą szczoteczkę do zębów i zanurzając ja w rozpuszczalniku czyścimy po kolei wszystkie ogniwa. Pamiętajmy, że najważniejsze to pozbyć się brudu z wewnętrznych części ogniw, a nie zewnętrznych (gdzie on jest najbardziej widoczny) - dlatego najczęściej musimy operować szczotką.

Czyszczenie kasety, mechanizmu korbowego oraz przerzutek

        Kasetę (tylne zębatki) czyścimy za pomocą szczotki z długim włosiem (tu przydają się wspomniane wcześniej profesjonalne szczotki), tak aby wydłubać cały brud spomiędzy poszczególnych kół zębatych. Podobnie postępujemy z przednimi zębatkami.

        Jeśli przerzutki są również bardzo zabrudzone - czyścimy je szczoteczką z krótkim i długim włosiem, tak, aby dotrzeć do wszystkich elementów. Kółka prowadzące tylnej przerzutki rozkręcamy i dokładnie czyścimy - zbiera się tam dużo brudu.

Płyn do mycia silników

       Dobrym zastępnikiem benzyny ekstrakcyjnej - która wysusza skórę - może być płyn do mycia silników stosowany przez mechaników samochodowych. Pozwoli on nam na oczyszczenie podzespołów ze starego smaru, jednocześnie nie niszcząc dłoni. W sprzedaży jest kilkanaście takich produktów

Maszynki do czyszczenia łańcucha

Drugim sposobem mycia - bez zdejmowania łańcucha nawet z kół zębatych - jest zastosowanie specjalnej maszynki - np. firmy Bike Hand.  Przyrząd zakładamy na łańcuch, wlewamy rozpuszczalnik do górnego zbiorniczka i zostaje nam tylko kręcić pedałami do tyłu, aby łańcuch przechodząc przez system szczotek oblewanych rozpuszczalnikiem został dokładnie wyczyszczony. 

      

Szczotki do czyszczenia układu napędowego

Podobnie jak w przypadku mycia całego roweru, możemy kupić specjalne szczoteczki dedykowane do układu napędowego. Pomogą nam one wyczyścić ze starego smaru i piasku łańcuch, tylne oraz przednie zębatki.

Najbardziej pożyteczna jest szczotka do czyszczenia kasety (znajdziemy ja np w ofercie firmy Bike Hand) - dzięki specjalnemu kształtowi dotrzemy pomiędzy wąskie przestrzenie między zębatkowe.

 

 



Smarowanie roweru

Przed kontynuowaniem naszej pracy warto aby rower dokładnie wysechł.

Jeśli nie mamy zbyt dużo doświadczenia zajmijmy się tylko smarowaniem łańcucha i przerzutek, resztę pozostawiając wyspecjalizowanemu serwisowi rowerowemu. Większość podzespołów w nowoczesnym rowerze nie wymaga takich zabiegów, jak sprzęt sprzed lat. Koszt konserwacji roweru -  regulacji, czyszczenia i smarowania (piasty, przerzutki, stery) - to około 80-150 zł.

Jeżeli mamy trochę smykałki do prac mechanicznych zabieramy się za kontrolę i smarowanie poszczególnych elementów:

Linki-Sprawdzamy na całej długości czy pancerze i linki od hamulców i przerzutek nie są uszkodzone - np. pozaginane - jeśli tak trzeba je po prostu wymienić - koszt jest bardzo niski Jeśli linki chodzą ciężko warto przesmarować je wewnątrz specjalnym smarem, lub w ostateczności olejem do łańcucha.

Stery - (łożyska kierownicy) - Sprawdzamy czy nie są poluzowane - kładziemy obie ręce na kierownicy, zaciskamy przedni hamulec i próbujemy pchać rower do przodu i do tyłu - stuki w okolicach sterów świadczą o luzach - w takim wypadku albo regulujemy je sami, albo oddajemy rower do serwisu. Jeżeli stery działają ciężko być może będzie konieczne przesmarowanie łożysk stałym smarem. (generalnie powinno się to robić co ok. 2000 km)

Hamulce - sprawdzamy stan zużycia klocków hamulcowych - jeśli trzeba wymieniamy na nowe (gdy już zanika wzór na klocku). Jeśli ramiona po zaciśnięciu i zwolnieniu hamulca odskakują opornie, warto odkręcić szczękę z osi (tzw. piwotu) i posmarować go stałym smarem. Sprawdzamy czy linka jest dobrze przymocowana do szczęki hamulcowej - próbując jeszcze dokręcić śrubę.

Piasty - Jeśli jednak nasz rower posiada klasyczne łożyska kulkowe ze stożkami - warto je rozebrać, wyczyścić benzyną ze starego smaru i nasmarować stałym smarem.

Suport - uwagi identyczne jak przy piastach. Jeśli jest w formie pakietu, nic nie trzeba robić. Luzy sprawdzamy obejmując oboma rękami za korby i próbując kiwać na boki - jeśli słychać stuki - może się okazać konieczna regulacja suportu, lub wymiana pakietu, czy też łożysk.

Amortyzator - przesmarowania mogą potrzebować ramiona amortyzatora - tzw. golenie. Robimy to - po zdjęciu gumowych harmonijkowych ochraniaczy (jeśli są) - nanosząc 2-3 krople oleju z teflonem na każda goleń w okolicy uszczelki. Można zastosować specjalny preparat - np. Brunox Deo

Przygotowanie roweru do sezonuŁańcuch - element najczęściej wymagający smarowania. Powiedzmy sobie od razu - ani środki czyszczące typu WD-40, GT-85, ani oleje samochodowe, czy też wręcz jadalnie nie służą do smarowania łańcucha rowerowego! Należy się zaopatrzyć w specjalny olej do tego przeznaczony - np firmy Finish Line,Shimano (w wersjach na mokre warunki "Wet" i na suche warunki "Dry") lub Brunox Top-Kett.

Jeśli jeździmy sporadycznie i rekreacyjnie buteleczka powinna nam wystarczyć na cały sezon. Łańcuch smarujemy oszczędnie - po jednej kropli na każde połączenie ogniw. Smar nie powinien znajdować się na bocznych blaszkach łańcucha. Jeśli po całej operacji łańcuch jest mokry od oleju - przetrzyjmy go lekko szmatką, aby zebrać jego nadmiar.

Wszystkie oleje znajdą Państwo tutaj: https://sklep5452530.homesklep.pl/pl/c/Oleje/166

Przerzutki - przed złożeniem kółeczek wodzika należy posmarować je smarem stałym lub specjalnym smarem silikonowym od wewnątrz - tzn. pomiędzy metalową tulejką lub łożyskiem a kółeczkiem (plastikowym, lub metalowym). Kapnięcie kropli oleju na ruchome sworznie może również poprawić pracę tego urządzenia.

Manetki zmiany biegów - Skomplikowany mechanizm zębatkowy można potraktować paroma kroplami oleju. Aby go nasmarować, musimy odkręcić pokrywę manetki (zazwyczaj znajduje się ona od spodu urządzenia)

W wszystkich przypadkach - nadmiar smaru, lub oleju zbieramy za pomocą szmatki, lub ręcznika papierowego. Po nasmarowaniu każdego elementu - ruszamy nim tak aby smar wniknął głęboko - np. obracamy pedałami, czy też zmieniamy biegi na przerzutce.

Wszystko co potrzebne znajdą Państwo tutaj: https://rower-sport.pl/pl/c/Narzedzia-i-konserwacja/5/2

 

Po wyczyszczeniu i nasmarowaniu roweru zostaje nam jeszcze sprawdzenie kół i opon.

Kontrola ciśnienia w oponach

Ciśnienie powietrza należy sprawdzać przez dociskanie opon. Dobrą ogólną zasadą jest przestrzeganie zakresu ciśnienia powietrza zalecanego przez producenta, które jest wytłoczone na ścianie bocznej opony oraz dostosowywanie do indywidualnych preferencji.

Niskie ciśnienie powietrza niekoniecznie utrudni jazdę, ale zbyt małe może wpłynąć na prowadzenie po drodze i stabilność. W skrajnych przypadkach może doprowadzić do uszkodzenia opony, jej zużycia, usterek obręczy, a nawet do przebicia. Jeżeli natomiast ciśnienie jest za wysokie, na drodze wyczuwalne mogą być wyboje i jej gorszy stan. Może to negatywnie wpływać na komfort, zwłaszcza podczas długiej jazdy na siodełku.

Kolejnym dobrym powodem kontrolowania ciśnienia powietrza jest powolne ulatnianie się ciśnienia z dętki opony. Duży spadek ciśnienia w ciągu kilku dni wskazuje na niewielkie przebicie dętki. Nie trzeba mówić, że konieczne jest zlokalizowanie i naprawienie takiego przebicia przed rozpoczęciem kolejnej jazdy.

Kontrola bieżnika opony

Należy sprawdzać bieżnik opony rowerowej pod kątem zużycia. Kontrola obejmuje nacięcia lub przecięcia oraz brak ostrych przedmiotów zaklinowanych między bieżnikami, które mogą spowodować przebicia. Jest to prosty sposób na usuwanie krzemieni, żwiru lub kamyków, które się tam wbiły.

Należy również sprawdzać, czy w ścianach bocznych opony rowerowej nie ma uszkodzeń ani wybrzuszeń. Zużycie może się z czasem zwiększyć do tego stopnia, że dętka zacznie się wybrzuszać na zewnątrz, wpływająca na integralność opony. Należy ją wtedy wymienić.

Ważne jest uwzględnienie, że tylna opona rowerowa ma tendencję do szybszego zużywania niż przednia, ze względu na rozkład ciężaru kolarza. W przypadku zauważenia spłaszczenia lub odsłoniętej osnowy na środki bieżnika bezwzględnie konieczna jest wymiana.

Kontrola hamulców

Skuteczność hamowania ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Zakładając, że w rowerze są raczej hamulce tarczowe, a nie hydrauliczne, pierwszym testem jest obrócenie kół, aby upewnić się, że klocki hamulcowe nie ocierają o obręcze. Następnie należy docisnąć każdą dźwignię hamulca po kolei, aby potwierdzić, że klocki prawidłowo uderzają w powierzchnię hamowania i nie ocierają się o oponę. Jeżeli nie, należy ponownie wyśrodkować szczęki.

Kolejnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest wysokość bloku hamulca. Może się ona zmieniać z czasem, ponieważ blok się zużywa i ramię hamulca musi przesuwać się dalej, aby zbliżyć się do obręczy. W niektórych przypadkach blok może nie być wyrównany z powierzchnią hamowania obręczy, tworząc występ ocierający się o ścianę boczną i ją przecinający.

Wreszcie należy używać odpowiedniego docisku dźwigniami hamulca, aby koło całkowicie się zatrzymało. Dźwignie nie powinny dotykać kierownicy. Jeżeli reakcja wydaje się być zbyt powolna, konieczna jest regulacja linek.

Kontrola kół

Opony muszą być prawidłowo zamocowane w obręczy koła. Należy sprawdzić obręcz, zwracając szczególną uwagę na stopkę opony w momencie zetknięcia się z obręczą. W odpowiednim stanie stopka powinna wyglądać jednolicie na całym obwodzie. Jeżeli tak nie jest, należy spuścić powietrze i ponownie założyć oponę.

Obrócić koła, aby sprawdzić tym razem, czy kręcą się prawidłowo. Wahania podczas obrotu mogą oznaczać poluzowanie lub pęknięcie szprychy bądź konieczność dokręcenia nakrętki koła. Słyszalny dziwny dźwięk tarcia lub utrudniony ruch oznacza konieczność wymiany lub serwisowania łożysk.

Pamiętajmy, że zawsze mamy dwie możliwości: albo sami podejmujemy się serwisowania roweru, albo oddajemy go w ręce specjalistów rowerowych, którzy dokonają przeglądu roweru.

Teraz pozostaje już jedynie radość z jazdy,której Państwu życzę. ♥

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl